Digital Storytelling - Op zoek naar nieuwe mogelijkheden

Je grenzen verleggen. Op donderdag 29 oktober nemen we er weer even de tijd voor. We verlaten het Rotterdamse en vertrekken richting Utrecht. Op bezoek bij ‘The Kick 030’, een initiatief van Kaliber, Greenberry en Born05. Drie communicatiebureaus die de creatieve industrie in Utrecht op de kaart willen zetten. Deze avond is het thema Digital storytelling. En daar zijn we toch wel heel erg benieuwd naar. Verandert de technologie de manier waarop we verhalen vertellen en delen? Of is het een term die het fenomeen storytelling weer in een nieuw jasje steekt zonder dat er wezenlijk iets aan de inhoud verandert?

Dat Digital Storytelling een hot item is, wordt overigens al snel duidelijk. De kaarten waren – zonder line-up – binnen 24 uur uitverkocht. Dat zegt toch iets! De line-up is overigens opmerkelijk. Vier makers uit de wereld van film, TV en interactive delen hun verhalen. Van virtual reality tot TV en weer terug. Ze krijgen ieder stipt 10 minuten de tijd om hun visie op het thema aan de orde te stellen. Die 10 minuten hadden er voor ons overigens wel meer mogen zijn. Maar goed het format is nu eenmaal zo gekozen. De organisatoren onderstrepen het nog eens met verve: ‘verbinding middels inspiratie en bier’. En het is duidelijk. Voor dat laatste moet ook ruim de tijd genomen worden.

Dan de vraag. Is digital storytelling nieuw? Ja en nee. Een goed verhaal – digitaal of niet – staat of valt met een goede narratieve structuur. #JoeriHolsheimer, online filmmaker van #Wefilm is er duidelijk over. Een conflict en een oprecht verhaal, daar draait het om in de filmwereld. Letterlijk en figuurlijk. Sterker nog, vinden ze die persoonlijke verbinding bij Wefilm niet terug in de opdracht, dan doen ze die niet. Niet gek dat het bureau mede verantwoordelijk is voor de campagne “Waarom wachten iets moois te zeggen..” van DELA. Real people, real speeches and real love! Ook bij de viral Dropped van Heineken was Wefilm betrokken. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. In eerste instantie was men verre van tevreden. The Legendary Heineken Man leek volop te genieten van zijn dropping in de veronderstelling dat hij – onder leiding van de aanwezig crew - toch wel thuis zou komen. Joeri: “Het conflict ontbrak. En daardoor ook de spanning. We hebben dit toen in het script wel even wat scherper neer moeten zetten!”

Dropped

Dat ze bij Wefilm op zoek zijn naar nieuwe technologische toepasingen, dat is wel duidelijk. Zo maakten ze in de ‘The World’s First Live Twitter Film voor het Nederlandse Film Festival. Het idee stamt al uit 2012 maar de creativiteit liegt er niet om. Recenter werk. Voor Snickers, de film ‘Don’t stop’, an epic battle between good and evil. Ze kregen hiervoor de Grand Prix Loeri Award.

 Old spice

Old spice

We volgen de line-up. #TomRijpert is regisseur bij #MediaMonks, één van de grootste digitale productiebureaus ter wereld. Tom werkte o.a. aan de interactieve Muscle Suprise campagne van OldSpice en laat ons zien hoe in zijn werk de interactie met de kijker centraal staat. Ook de ‘Where good days start’ van Ikea is van zijn hand. Bij Tom minder aandacht voor de narratieve elementen van een verhaal. Maar als hij ons de scripts laat zien die aan een dergelijke interactieve productie ten grondslag liggen, is het duidelijk dat je bij dergelijke producties echt niets aan het toeval over kan laten. Wat een verhaallijnen.

De GI:EL app

Dan het woord aan #WilcovanIperen. Hij heeft ruim 10 jaar ervaring in de wereld van tv, interactie en innovatie bij o.a. VARA en KRO-NCRV. Op dit moment is hij hoofd digitaal bij BNN-VARA. Volgens Wilco heeft het lineaire tv-kijken zijn langste tijd heeft gehad. En daar moet je als tv-maker op inspelen. Bijvoorbeeld de app van Giel Beelen. Alle gemiste items nog eens keurig op een rijtje. Maar natuurlijk ook uitermate geschikt voor interactie. Foto’s, tekst- of audioberichtjes kunnen worden opgestuurd. Want daar gaat het natuurlijk met name om. De interactie. Verhalen moeten transmediaal, via verschillende media – ieder met hun eigen specifieke interactieve mogelijkheden - worden verteld. En daarin kunnen ze onafhankelijk van elkaar hun gang gaan. Nee, alleen met een tv-serie red je het niet meer. De kijker wil meer en als het even kan gewoon meedoen!

Tenslotte #IvovanAart filmmaker bij de #VPRO. Als we het over onze startvraag hebben, dan maakt hij toch wel de meeste indruk. Zijn voorstelling – of zoals hij het zelf noemt experiment – de  VPRO Peepshow neemt je mee in een ervaring waarbij de lijn tussen real life en de virtuele wereld volledig vervaagt. Een striptease waarin niets zeker is. Hij is nog maar net terug van de Dutch Design Week en weet nog geen echte conclusies te trekken. Eén ding staat voor hem wel vast. We staan nog maar aan het begin van een nieuwe manier van verhalen vertellen.

VPRO Peepshow

Ondanks alle nieuwe technologische ontwikkelingen – zoals de Oculus Rift – houden we ons nog te veel vast aan de verhaaltechnieken van het oude, bekende medium, de film. Ter vergelijking. Werd de vorm van de eerste auto niet volledig bepaald door dat wat we al kenden, de koets?

 

 Koets of auto....

Koets of auto....

Oké, de bijdrage van Ivo van Aart levert ons geen duidelijke antwoorden. Een ding is echter wel duidelijk. De digitale technologie verandert wellicht niet de structuur van de verhalen maar wel de wijze waarop zeverteld worden. We staan nog maar aan het begin. En als ze zich doorzetten zoals Ivo ons voorhoudt, maak dan je borst maar nat.